Gesprek tussen 10 en 49 jaar……. - Reisverslag uit Gangtok, India van Hans Kloosterman - WaarBenJij.nu Gesprek tussen 10 en 49 jaar……. - Reisverslag uit Gangtok, India van Hans Kloosterman - WaarBenJij.nu

Gesprek tussen 10 en 49 jaar…….

Door: Hans Kloosterman

Blijf op de hoogte en volg Hans

14 Februari 2013 | India, Gangtok

Nog 12 dagen en ik ben weer thuis. Heerlijk. Je beseft dat je een zalig leven en alles hebt als je hier bent waar je in de middle of nowwhere zit en alleen de natuur hebt. Natuurlijk is de natuur en het eten (direct van het land) een rijkdom op zich en ook iets wat ik gewenst had om me terug te trekken in de natuur en net zoals de yogis hun yoga oefeningen, minimaal eten en meditaties hebben gedaan. Alleen dit gebeurde met regelmaat eeuwen geleden en nu natuurlijk ook nog maar in mindere mate.
Ik heb even een break nodig en had lekker iemand chips uit het dorp mee laten nemen en 2 flessen bier van 0.75 liter………heerlijk in 1 uurtje had ik deze op al kijkende naar de prachtig ondergaande zon in de bergen. Poes, hond en de kinderen hebben ook zin in chips en gezelligheid dus ik zit met een heel kroost. Daisy, de dochter van de broer van Lama Zeupa is 10 jaar en spreek goed Engels. Ze is alleen heel verlegen dus een echt gesprek hebben we de laatste 2 maanden niet echt gehad. Ik vraag haar wat ze wil weten en ze mag alles vragen.
Vraag 1: Waarom ben ik zo lief voor dieren?. Hier in Noord India geven mensen totaal niet om dieren waarom jij wel?
Ik vertel haar dat lama Zeupa dat hier ook al opmerkte dat ik veel om dieren geef en de mensen hier niet. In het boeddhisme vertel ik haar zijn dieren heel belangrijk omdat de dieren in 1 niveau onder de mensen zitten. Het kost heel veel moeite om een menselijk lichaam te verkrijgen en is dus heel kostbaar. Een leraar vertelde ons dat het zo moeilijk is als een blinde schildpad die in alle oceanen zwemt en de schildpad het stuk hout met een gat erin vindt dat drijft op de oceaan. De kans dat hij deze vindt en zijn kop erdoor steekt, zo groot is de kans dat je een menselijk lichaam verkrijgt. Als mens ben je in staat om met je verkregen bewustzijn de staat van verlichting te bereiken. Dieren hebben wel het potentieel in hun bewustzijn maar niet de mogelijkheid om verlicht te raken: je ziet niet een duif op een tak zitten die zegt of denkt: kom laten we eens een uurtje mediteren richting verlichting. Dus als je bijvoorbeeld het varken bent die met veel modder om een stoepa heeft gerend en daarmee onbewust de scheurtjes heeft gedicht dan kan dit varken als mens geboren worden in een volgend leven (wel heel simpel gesteld natuurlijk). In het klooster wordt je dus geleerd om uit te kijken waar je loopt dat je niet bewust op een overstekend wormpje stapt want dat kan je overleden grootmoeder wel zijn geweest of wordt je vriend in een volgend leven. Het blijkt zo te zijn dat alle mensen die je nu om je heen hebt in een of andere vorm in een ander leven weer om je heen hebt maar dan in een andere gedaante of hoedanigheid.
Een tweede reden is dat ik op een boederij ben groot gebracht met paarden, koeien, schapen, geiten, duiven, kippen, honden etc.
Vraag 2: Ik (Daisy) vind lama zeupa, mijn oom eigenlijk helemaal niet geinteresseerd en vriendelijk is naar ons. Hoe ervaar jij dat?
Ik vertel haar dat soms mensen in het Klooster in Belgie dit ook zeggen en dat hij moeilijk benaderbaar is. Ik vertel haar dat in het boeddhisme onthechting een belangrijk onderdeel is om minder pijn/lijden te ervaren. Je niet (te)veel te hechten aan vrienden, dieren of familie is een onderdeel wat geoefend wordt in het Boeddhisme. Ook voor mij om eerder 1,5 jaar in het klooster te verblijven als monnik en nu ook weer ruim 2 maanden weg te zijn is ook voor mij een onthechtingsperiode. Ja, ik kon toen en nu zonder, maar realiseer me meteen dat mijn familie, vrienden, collegas en dieren ook voor het ervaren en delen van geluk staan wat absoluut mijn geluksbeleving vergroot maar het is fijn als je geluksbeleving daar niet totaal van afhankelijk is. Neemt niet weg dat dit ook vanuit een meer onthechte houding kan, dat je bijvoorbeeld niet enorme heimwee krijgt (lijden) als je niet in je omgeving bent voor 2 maanden. Ik denk dus dat lama zeupa enorm geniet van het aanwezig zijn in zijn familie maar dat je dit niet in eerste instantie van zijn gezicht kan aflezen. Lamas zijn super getraind in een pokerface en niet om alle gemoedswisselingen ten toon te spreiden. Nu hebben lamas al minder gemoedswisselingen dan de gewone mens omdat zij ook getraind zijn in gelijkmoedigheid, het continue in balans zijn. Ik vertel haar wel dat onze dalai lama wel enorm zijn natuurlijke vriendelijkheid ten toon spreid en dat ik hier ook bijna in alle kloosters redelijk afstandelijke lamas tegen kom. Een open natuurlijk vriendelijke houding kom je niet veel tegen. Dus herken wel wat ze zegt. Ik vertel haar dat ik lama zeupa net een oester vind. Ik moet Daisy uitleggen wat een oester is omdat ze deze nog nooit gezien heeft. Soms opent lama zich en dan krijg je een open, warme vriendelijke man te zien maar dit gebeurt inderdaad zeer weinig.
Vraag 3: Voel jij je niet eenzaam zonder je eigen omgeving?
Nee, ik voel me sinds een jaar of 10 niet meer eenzaam, ik had dat vroeger wel af en toe dat gevoel. Maar vanuit de Hindoeistische en Boeddhistische studie die ik gedaan heb, heb ik geleerd om me onderdeel te voelen van alles en iedereen. Je staat nooit alleen en bent te allen tijde verbonden met de natuur, de onbekende mensen etc. Neemt niet weg dat ik tot 3 x toe wel enorm mijn omgeving gemist hebt maar eenzaam voelen is een andere emotie die ik niet vaak meer tegen kom. Het is nu meer dat ik de gezelligheid en de vertrouwdheid en het volgen van de levenspaden van de mensen in mijn omgeving mis.
Vraag 4: Hoe heb je de emotie van eenzaamheid dan uitgebannen?
Nou bijvoorbeeld toen ik 1,5 in het klooster zat, moest ik van mijn lama elke 2 weken naar het dorp gaan om met mezelf te daten. Dus ging ik naar de bioscoop alleen en vond dit in het begin vreselijk. Ik was gewend om altijd met 2 of meer mensen te gaan. De oefening was om mezelf met alle mensen in de bioscoop te verbinden en me hier gezellig en fijn bij te voelen………….Nou dat heeft natuurlijk wat weken geduurd. Ook prive voelde ik me in grote groepen niet veilig op een of andere manier (een emotie misschien overgehouden uit een vorig leven?). Een tweede manier is gewoon om je familie en vrienden om je heen te visualiseren. Een derde manier is door inderdaad bewust te zijn van het feit dat het je geluk vergroot als je ook goed alleen kan zijn. Een heleboel mensen kunnen niet alleen zijn en stil zijn bijvoorbeeld. Dan gaan ze denken over hun leven en voelen zich vaak ongelukkig over gemaakte keuzes of krijgen zelfmedelijden. Ik was vanaf mijn 17 de jaar in relaties tot en met mijn 34ste jaar. Ik was zo uit de familie gaan samenwonen in Amsterdam dus nooit echt alleen geweest. Nu ben ik al 15 jaar alleen dus ik vind dat ik wel bewezen heb dat ik goed alleen kan zijn……….
Vraag 5: Vind je het niet eenzaam dan om op jouw leeftijd geen partner, kinderen etc te hebben?
Het lijkt me zeker leuk om nu een partner te hebben maar hiervoor zat ik in opleiding voor monnik dus dat was niet aan de orde. Trouwen en kinderen krijgen heb ik naar een volgend leven gezet als wens/ervaring. Sommige dingen zijn voor je weggelegd in dit leven en andere niet. Naar mijn idee is je leven in grote lijnen vooraf geschreven door jezelf, voordat je geboren werd.

  • 18 Februari 2013 - 17:28

    Sabine En Luc:

    He Hans, verrijkend je blog te lezen... Onze Sikkim-herrinneringen komen naar boven...
    Daisy was toen nog maar een kleine uk, maar al vol wijsheid ;-)
    We voelden ons direct weer verbonden... bedankt hiervoor...
    Nog leuke afscheidsdagen en een behouden thuiskomst!
    Het ga je goed! groetjes, liefs, uit België, Sabine en Luc.
    ps de groetjes ook aan Lama Zeupa en familie :-)

  • 19 Februari 2013 - 15:14

    Hans J Kloosterman:

    Thanks vrienden van de Boeddha……….x Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Gangtok

Rondreis en Retraite door Sikkim.

Ik kom op 18 december aan in Delhi. Ik verblijf daar in het boutique hotel AMARYA met themakamers in 1 kleur: fuchsia, citroengeel, turquoise etc.

Dan vlieg ik naar Bagdogra in de provincie Sikkim, de mooiste natuurprovincie van India. Hier zal ik eerst een 12 daagse orientatiereis doen met een jeep langs de belangrijkste heilige plekken en kloosters.

Programma 12 daagse orientatiesreis:

Day 1: Arrival and Reception (South)
pickup in the Bagdogra airport and reception at our guest house " Choda House " in Ravangla (South of Sikkim)

Day 2: Lingdam - Ravangla (south)
A 10 minutes hike from choda house till Ani Gumpa which is one of the rare buddhist teaching centre for women monks. There you can meet up with the monks and exchange conversation.We shall than visit a traditional Bhutia house near the centre and after lunch we will visit some village schools.

Day 3: Ralong - Ravangla (south)
Visit of Ralong monestery which is +-45 min of road from Ravangla. This monastery belongs to Kagyul order of Tibetan Buddhism. About 100 monks live there. Monastery also offers a splendid view of mount narshing. We shall than go towards the pilgrimage destination of Buddha Park in Ravangla and finally take a short cut to the town of ravangla on foot .

Day 4: Namchi - Temi Tea Estate (South)
Departure for Temi Tea Garden which is + - 1 h 30 of road from Ravangla. We shall have lunch and visit “Namchi” the district capital of south Sikkim . On the way back, we shall stop in Samdruptse,which has the highest statue of guru Padmasambhava in the world. In bhutia vacabulary Samdruptse means wish fulfilling hill.

Day 5: Kewzing - Village Bhutia (south)
The fifth day, we shall pack our bags and leave for the traditional bhutia home stay village of Kewzing. There you will come face to face with the culture,tradition,lifestyle and amusement of the typical sikkimese family.

Day 6: Tashiding - Kechopairi (west)
we shall leave for the monastery of Tashiding the next day which is + - 1 h of road. it is considered the most sacred and holiest monasteries in Sikkim .around afternoon direction towards the sacred lake of Kechopairi (+ - 1h of road),also known as a “wishing lake”.Lake is surrounded by dense forests, it is believed that the birds do not allow even as single leaf to float on the lake.
After that We shall then go towards the small city of Geyzing (+ - 1h of road) where we shall spend a night at hotel tashi in the centre of the city.

Day 7: Rabdentse - Pemayangtse (west)
Visit of the ruins of Rabdentse (+-20 min of road), which was the second capital of Sikkim after Yuksom. Today with the ravages of time the royal capital is turned into ruins which also remins us of smaller version of “Machu Picchu " the ruins of Rabdentse is not visible from the main road and its only access is the small track of 40 minutes which gives a excess to admire the beauty of a nature . After noon we shall visit the monastery of Pemayangtse, the most prestigious monastery of Sikkim. Constructed in 18th century after J-C, this monastery belongs to the Nyingmapa order of Tibetan Buddhism.
.
Day 8: Relaxation (South)
The ninth day will be devoted to relaxation .on this day you can go for a walk to the town of ravangla or just relax in the guest house with a our” traditional bath”and “massage”.

Day 9: Gangtok (East)
We shall leave in the morning for Gangtok,the present capital of Sikkim. (+ - 3h of road).There We shall be received in hotel ceasars palace one Luxury hotel of gangtok. After lunch we shall visit Tashi view point the popular destination for the tourist with a breathtaking view of mount Kanchenzonga.we shall than head for Mg marg a small street in gangtok where you can shop or just enjoy the different feel and energy of the people of Sikkim.

Day 10: Gangtok-Choda House (Is South)
We shall come back early to choda house so that you can profit the last day in the guest house and cooly prepare your baggage for return.

Day 11: Bye Bye (south)
After the breakfast we shall wish you a farewell and see you off till the Bagdogra airport.



Per 1 januari zal ik beginnen met mijn zittende meditaties. Dit zal van 5.00 in de ochtend t/m 22.00 in de avond zijn.. Er zijn dan tussenpozen van 1 uur waarbij je gaat lopen, van de natuur genieten etc. Hij doet deze praktijk alleen. De locatie moet nog gekozen worden. Het wordt of 1 van de bezochte kloosters of in het huis van zijn Tibetaanse leraar Lama Zeupa.

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2013

Back in Town

12 Maart 2013

Naar huis

14 Februari 2013

Gesprek tussen 10 en 49 jaar…….

10 Februari 2013

Materieel spiritualisme

07 Februari 2013

Proces van zuivering
Hans

Hans Kloosterman, eigenaar van de RS Group gaat op retraite in India. Als Inkoper van kleding heeft hij 10 jaar gereisd naar het oosten: India, Indonesie, Bangladesh, China, Hongkong, Thailand en Vietnam. Sinds 12 jaar is hij yoga en minfulnessleraar naast zijn werk als Headhunter in de mode, cosmetica, living en Food &beverage. Hij werkt voor merken als Tommy Hillfiger, C&A, Jimmy Woo, Esprit, Gerry Weber, Mc Gregor, Gucci, Riviera Maison, Rituals en Nespresso. Hij heeft eerst een 3 jarige hathayoga en een 2 jarige meditatie opleiding gevolgd vanuit de Hindoeistische Indiaase traditie. Hierna is hij overgestapt op de Indiaase Boeddhistische traditie en bestudeert momenteel reeds 8 jaar het Tibetaanse Boeddhisme. Hij is naar diverse voordrachten van de Dalai Lama geweest in Brussel, Toulouse en in Huy Belgie. Er zijn 4 scholen/hoofdstromingen in het Boeddhisme. Hans bestudeert de kagyu stroming. Dit kenmerkt zich vooral door veelal mondelinge overdracht. Hij zit in opleiding om een Boeddhistische leraar te worden. Een belangrijk onderdeel van deze studie zijn de voorbereidende praktijken, de 4 x 110.000 herhalingen. De 4 onderdelen bestaan uit: - Het prosterneren (neerbuigingen voor de boeddha, dharma en de sangha) - Dorjee Sempa zuiveringsoefeningen - Mandala oefeningen - Guru yoga oefeningen 4 jaar geleden heeft hij in het Boeddhistisch opleidingsinstituut in Huy Belgie in 3 maanden de prosternaties gedaan. Nu is het tijd voor het tweede onderdeel, de zuiveringspraktijken. Hiervoor reist hij naar Sikkim. De 3 Tibetaanse leraren die reeds 25 jaar in Belgie wonen, komen uit het Sonada Klooster in Sikkim. Hans wilt in deze omgeving zijn studie voor 3 maanden voortzetten. Via de yogalessen leg je de weg naar binnen af. Je krijgt hierdoor langzaamaan meer innerlijke rust en je gaat meer naar je innerlijke stem luisteren. Door het vergroten van je zelfinzicht word je bewuster. Het gevolg van een bewuster leven is dat je betere keuzes voor je zelf kunt maken waardoor je een gelukkiger leven leert leiden. Door yoga en meditatie kom je ook dichter bij de bron van alles, de universele kracht of energie. De bron bestaat uit liefde en mededogen, en het inloggen op deze universele energie zorgt er onder andere voor dat je een blijmoedigheid ontwikkelt. Dit gebeurt niet van de ene op de andere dag maar ik nodig graag iedereen uit om een les te volgen om te kijken of het wat voor jullie is.

Actief sinds 03 Dec. 2012
Verslag gelezen: 968
Totaal aantal bezoekers 63428

Voorgaande reizen:

31 Mei 2013 - 02 Juni 2013

Tibetaans Klooster Yeunten Ling, Huy

18 December 2012 - 03 Maart 2013

Rondreis en Retraite door Sikkim.

Landen bezocht: